آشنايي با مك دونالد و روند پيشرفت آن
مك دونالد ري كراك عوامل موثر در موفقيت مك دونالدز قوانين مهم و خاص در مك دونالد مك دونالد و جذب كودكان انتقادات وارده بر مك دونالدز |
دسته بندي | اقتصاد |
فرمت فايل | ppt |
حجم فايل | 1239 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 31 |
فهرست مطالب
مقدمه
تاريخچه مك دونالدز
روند پيشرفت مك دونالدز
ري كروك
برند سازي ري كروك
توسعه شعبه هاي مك دونالدز
قوانين مهم و خاص در مك دونالد
جنگ برگرها
دهه ۹۰ و مشكلات مك دونالدز
مك دونالد و جذب كودكان
برندهايي كه مك دونالدز خريداري كرد
عوامل موثر در موفقيت مك دونالدز
سرانجام ري كروك
نكاتي جالب در مورد مك دونالدز
انتقادات وارده بر مك دونالدز
منابع
مقدمه
مك دونالد بزرگ ترين رستوران زنجيره اي فست فود در سرتاسر جهان است، در ۱۲۰ كشور دنيا ۴۰ هزار شعبه دارد و روزانه به ۶۸ ميليون مشتري سرويس دهي مي كند. مكدونالد نهتنها از نظر تعداد شعبهها، بلكه از نظر ارزش نيز باارزشترين برند فستفودي جهان محسوب ميشود.
ارزش برند مكدونالد چيزي در حدود ۱۳۰.۳۷ ميليارد دلار تخمين زده ميشود. تنها شركت ارائهي غذا كه ميتواند با مكدونالد رقابت نزديكي داشته باشد، كافههاي زنجيرهاي استارباكس است.
مكدونالد صرفاً نامي بزرگ در صنعت فست فود نيست و توانسته در جمع برندهاي مطرح جهاني نظير اپل، آمازون و فيسبوك نيز بدرخشد.
مك دونالد يكي از نمونه هاي بارز موفقيت در دنياي كسب و كار است و بسياري روند رشد اين شركت را الگوي خود قرار مي دهند. اما رستوران مك دونالد چطور به اين موفقيت عظيم رسيد و از كجا كار خود را آغاز كرد؟
تاريخچه مك دونالد
اين كسب و كار در اواخر دهه ۱۹۳۰ و توسط دو برادر به نام هاي ريچارد و موريس مك دونالد در كاليفرنيا راه اندازي شد. آن ها ابتدا يك غرفه كوچك هات داگ فروشي در نزديك محل برگزاري مسابقات اسب سواري در سانتا آنيتا كاليفرنيا داشتند. در سال ۱۹۴۰ برادران مك دونالد رستوران باربكيويي در سن برناردينو كاليفرنيا راه اندازي كردند و در سال ۱۹۴۸ آن را به يك رستوران همبرگر فروشي تبديل كردند.
درون اين دكه عملاً جايي براي نشستن وجود نداشت و تنها چند چهارپايه در بيرون آن به چشم ميخورد. برادران مكدونالد چند پيشخدمت را استخدام كردند تا به ماشينهاي سرراهي كه در محوطهي پاركينگ توقف ميكنند، خدمات ارائه دهند. كسبوكار برادران مكدونالد خيلي زود شكوفا شد و آنها در يك سال درآمد خيرهكنندهي ۲۰۰,۰۰۰ دلار را به دست آوردند.
اين رستوران تمركز خود را روي همبرگر، نوشابه، چيپس و شيريني پاي قرار داده بود.
وقتيكه جنگ جهاني دوم به پايان رسيد، رقابت رستورانها در سن برناردينو بالا گرفت. برادران مكدونالد در سال ۱۹۴۸ متوجه اتفاقي شگفتانگيز در مورد منوي كبابهايشان شده بودند؛ ۸۰ درصد از فروش آنها از همبرگرها بود. ريچارد مكدونالد در كتاب «مكدونالد: در پشت قوسها» ميگويد: «ما هرچه بيشتر كار ميكرديم، بيشتر همبرگر ميفروختيم .»
روند پيشرفت مك دونالدز
برادران مكدونالد براي مدت ۳ ماه درب رستوران خود را بستند و به بازسازي كسبوكار خود در قالب يك رستوران سلفسرويس پرداختند. رستوراني كه مشتريان ميتوانستند شخصاً ساندويچ موردعلاقهشان را تهيه كنند.
آنها ۲۰ پيشخدمت خود را اخراج كردند و ظروف فلزي رستوران جاي خود را به ظرفها و ليوانهاي كاغذي دادند. درنتيجه ديگر نيازي به استخدام ظرف شور نبود. آنها منوي خود را سادهتر كردند و تعداد گزينهها را به ۹ مورد رساندند؛ همبرگر، چيزبرگر، ۳ نوع نوشيدني بدون الكل، شير، قهوه، چيپس و پاي.
نام رستوران جديد مكدونالدز بود.
و.....